VI Kohtaaminen

VI Kohtaaminen 23.-24.2.2017, Oma Tupa, Teinintie 4-6, Ikaalinen

KIKY. Ajatellaan se toisella tavalla. Meillä on vuodessa 3 päivää enemmän per työntekijä käytettävänä työaikaa. Yhteensä 1830 päivää Ikaalisissa. Se on valtava määrä. Mitä sillä teemme?

Se on meidän itsemme päätettävissä. Me kehitämme työtä työssä tehden. Se on tehokasta. Arjessa kehittäminen yhdessä toisten kanssa.

Työajan lisäys, jos se käytetään työn kehittämiseen, ei ole pois työn tekemisestä, mutta se tuo jotakin lisää. Se voidaan käyttää innovaatioihin ja yhdessä tekemiseen. Organisoidaan se. Saat käyttää kolme päivää innovaatioiden toteuttamiseen. Kerää kolmen hengen joukkio ja käytä kolme x yksi päivä innovaatioiden tekemiseen. Kolme päivää yhdessä innovaatioiden tekemiseen.

1830 innovaatioita toteutettuna vuodessa, jotka vievät organisaatiota eteenpäin.

Ei kitinää kuudesta minuutista. Vaan toteutuksia. Toteutuksia, jotka raportoidaan näkyväksi tehden. Ei suunnitelmia, vaan toteutuksia ja näkyväksi tekemistä.

Ei maastouttamista tai ylhäältä päin määräämistä ja arvostelua. Ihmisten omaa tekemistä.

LUOTTAMUS ERI TASOILLA

Kansainvälisellä tasolla on osoittautunut, että ennakoitava kehitys ei ole itsestäänselvyys. Uskomme, että voimme luottaa siihen että muutos on pysyvää.

Kansallisella tasolla Sote on osoittanut, että muutos on mahdollinen.

Ikaalisten tasolla voimme luottaa tulevaisuuteen. Alijäämät on katettu.

Henkilökohtaisella tasolla voimme uskoa siihen, että muutos koskee kaikkia. Ihan siitä riippumatta jääkö kaupungin palvelukseen vai lähtee maakuntaan.

Meidän keskeinen juttu on luoda hyviä asiakaskokemuksia. Olemme isossa muutoksessa. Meidän keskeiseksi tehtäväksi tulee houkuttelutehtävä. Sote alkaa kilpailemaan yksityisten kanssa.

Oppiminen organisaatiossa on jakamista, materiaali pdf >>

FullSizeRender.jpg

Slide2.JPG

Meidän pitää haastaa perinteinen tapa toimia. Silloin on tila radikaaleille lähestymistavoille.

Meidän on nähtävä asioita uudella tavalla, ajateltava uudella tavalla.

IMG_5776.JPG

Ikaalisissa.jpg

IMG_5782.JPG

Asiakaskokemusta ja tulevaisuuden kuntaa

Millainen sinun viimeisin asiakaskokemus oli? Tunne. Asiakkaan kuunteleminen. Johdatteli omia ehdotuksiaan. Asiakkaalle kokemus, että tulee kuulluksi. Oliko asiakaskokemus sellainen, että suosittelisin sitä jollekin toiselle?

Miten rakennamme sellaiset toimintamallit, että saamme tarvittaessa joustavasti muutettua kapasiteettia asiakastilanteen mukaan? Niistä syntyy asiakaskokemuksia.

Asiakaskokemus on oikeasti pienistä jutuista kiinni. Pienet asiat saa meidät vaihtamaan palvelutuottajaa. Toisaalta pystymme usein selittämään itsellemme huonoja asiakaskokemuksia hyviksi, jos paikka tai palvelutuottaja on tuttu. Kun mietimme kuntaa palvelutuottajana, meillä on monen toimijan kanssa hyviä asiakaskokemuksia alla. Ne eivät välttämättä niin herkästi vaihda. On alettava tunnistamaan asiakaskokemuksia arjessa. Ja laitettava reippaasti huonoja asiakaskokemuksia kuntoon.

Asia on niin tärkeä, että annetaan kestotehtävä. Kiinnitä huomioita omiin asiakaskokemuksiin, mieti mitä voisit oppia ja viedä omaan työhön. MUTTA tutkaile ennen kaikkea itse tuottamisia asiakaskokemuksia. Onko ne neutraaleja, hajuttomia ja mauttomia. Vai aiheuttavatko ne meille selkästi haittaa? Synnyttävätkö ne negatiivisen asiakaskokemuksen asiakkaalle? Puhutaanko niistä somessa ja tuttaville? Mitkä asiakaskokemukset oikeasti rakentavat uutta.

P2242055.JPG

Tulevaisuuden kunta

Strategisesta suunnittelusta strategiseen tekemiseen. Sellaiseen tekemiseen, mikä rakentaa Uutta Ikaalista ja tulevaisuuden kuntaa.

Kunnan asiakas on jokainen. Soten asiakas on yleensä sellainen, jolla on jokin puute, ongelma tai sairaus. Jokainen soten asiakas on myös jonkin kunnan asiakas.

Meidän kannattaa houkutella asiakkaita. Kannattaa houkutella ihmisiä asumaan hyvin.

Varovaisuus ja negatiivisuuteen katsominen on värittänyt meidän toimintaamme kunnissa. Systeemimme on rakentunut väärin. Uudessa mallissa kunnan ainoana tehtävänä on huolehtia siitä, että ihmiset voivat hyvin. Toimia mahdollistajana. Mahdollistaa osallisuus.

Tulevaisuuden kunta on visio tavoiteltavasta maailmasta, jota kohden olemme menossa. Nyt olemme kunnassa aktiivisia toimijoita, jotka tavoittelevat jotain, emme passiivisesti pahinta odottavia.

Tulevaisuuden kunnan menestystä määrittää sen kyky uudistua ja uudistaa toimintaansa. Sisäänrakennettu kyky uudistua.

Miten hyvin pystymme uudistamaan ja itse uudistumaan?

UUDISTUMISKYKY ON SITÄ ELINVOIMAA, JOTA KAIPAAMME.

Pahimmassa tapauksessa kehitämme yhteistyötä ja yhteistyörajapintoja. Kun meidän pitäisi kehittää yhdessä.

Strateginen tekeminen tarkoittaa sitä, että osaamme ja ymmärrämme tehdä oikeita tekoja. Se edellytys tulee jostain. Isosta kuvasta. Sidot sen pienenkin teon isoon kuvaan.

P2242065.JPG

P2242069.JPG

P2242072.JPG

Team Tädit

P2242075.JPG

P2242077.JPG

 


 

Torstai 23.2. – Oppiva organisaatio

Klo 10.00 Hyvää huomenta, aloitetaan!

  • Oppiminen organisaatiossa & oppiva organisaatio

Virpi Malin, Tamora Oy

  • Valtavissa murroksissa menestyksen mahdollistajaksi. Yhteisen arvon tuottaminen
  • Kehittäjäorganisaatio

Jaana Utti, Tamora Oy

Klo 17.00 Huomenna jatketaan!

Perjantai 24.2. – Uusi Ikaalinen

Klo 8.30 Huomenta, päivä käyntiin!

  • Kuntalainen, yritys ja yhteisö asiakkaana – miten se näkyy työssämme?
  • Minkälaisia onnistumisia haluamme tehdä näkyväksi? Mitä se tarkoittaa työyhteisössäni?
  • Miten viemme Uutta Ikaalista eteenpäin?

Kirsi Parviainen, Tamora Oy

Klo 14.00 Hyvää viikonloppua!

Asiantuntijat

CV Virpi Malin.jpg

Kirsi_Parviainen_asiakkuudet_CV.jpg

Mainokset