III Palveluinnovaatioita 4.6.

III Palveluinnovaatioita & proaktiivista kehittämistä 4.6.2019

Lopetetaan pienien työelämäinnovaatioiden vähättely. Niillä on usein valtava vaikutus asiakkaisiin ja tekijöihin.

Minkä muutoksen innovaatio vaatii asiakkaalta tai toteuttavalta organisaatiolta? Jos meillä on niin radikaali innovaatio, että se vaatii molemmilta muutosta, voimme ennustaa, että haasteita tulee. Pienimmillään innovaatio ei vaadi asiakkaalta mitään muutosta. Se parantaa jotakin, mutta ei muuta tekemistä, kuten esim. vastamelukuulokkeet, jotka eivät muuttaneet kuuntelukokemusta mitenkään.

Radikaaleja ei synny, jos ei tietoisesti lähdetä tekemään radikaaleja innovaatioita. Ei vanhaa viilaamalla. Ei, jos ei sanota sitä ääneen. Radikaalin muutoksen ensimmäinen lähtökohta on se, että se sanotaan ääneen. Jos haluatte muuttaa jonkin asian täysin, on se muutettava täysin.

Minkälainen tahtotila meillä on kehittämisessä?

Mitä jos suurin osa on sitä mieltä, että 

Kehittäminen ja muutos lähtee halusta muuttaa. Se ei ole kiinni rahoista, se on joskus relevanttia keskustella rahasta, mutta se ei ole se juttu.

Asiakasnäkemys ja asiakasymmärrys kehittämisen keskiössä

Kun kehitämme, on meidän ymmärrettävä asiakasta, pieniäkin yksityiskohtia asiakkaasta. Kehittämisessä ei riitä, että katsomme omasta näkökulmasta, on katsottava syvästi asiakkaan näkökulmaa. Onko asiakas mukana kehittämistyössä? Olemmeko asiakaslähtöisiä? Miten se näkyy organisaatiossamme? Miten asiakas pystyy vaikuttamaan niihin asioihin, jotka heille ovat tärkeitä?

Kehittäminen on isosti myös rohkeusasia. Uskallanko kehittää, vaikka tiedän, että tämä saattaa mennä pahasti pieleen tai tässä voi joutua kokemaan häpeäntunnetta.

Miten viestimme ihmisille tekemisistämme? Projektin edistäminen vaatii usein vuorovaikutusta ja viestintää ihmisten kanssa. Usein saattaa alkaa varovaiseksi.

Rohkeus tehdä, kokeilla ja löytää uusia tapoja. Viedä asioita eteenpäin.

Proaktiivinen viestintä. Meidän pitäisi pystyä viestimään asiakkaille jo ennakkoon. Kertoa minkälaisia vaikutuksia kaikella on. Mikä on teidän työssä se proaktiivisen työn malli, jolla voidaan viestiä asiakkaille jo ennakkoon? Mitä se tarkoittaa?

Kiinnostus – luottamus – sitoutuminen. Kun teette asiakkaiden kanssa (vaikka oppilaiden, vanhempien ym.), ei luottamusta synny, jos he eivät koe, että olette kiinnostuneita. On näyttävä kehittämisessä, että olemme kiinnostuneita. Mitä luottamus on tai miten se näkyy?

Kokemus siitä, että voi luottaa. 

On eri asia kehittää niiden asiakkaiden kanssa, jotka ovat aktiivisesti mukana toiminnassa kuin heidän, jotka eivät ole. Tai eivät halua olla. Kenelle rakennamme palveluja, jotta tekeminen sujuu paremmin?

Case Yrityslabra

Opetuksen ja oppimisen muutos

Mitä meillä on hyvissä lastenjuhlissa?

  • Toiminnallisuus, leikkimistä, pihaleikit
  • Herkkuja maun mukaan
  • Kavereita
  • Koristeita
  • Musiikki
  • Turvallinen aikuinen ja alue
  • Lahjat
  • Tila, jossa saa mennä ja tehdä
  • Lapsi saa itse osallistua suunnitteluun ja toteutukseen

Ongelmatiikka tulee siitä, että te olemme aikuisia. Vaikka tämä on leikkiesimerkki, on sama ajatus periaatteessa näkyvillä työelämässä. Mitä hyvissä lastenjuhlissa ei saa olla?

  • Teräaseet
  • Karkaaminen
  • Kiusaaminen
  • Pahan tekeminen
  • Häiriökäyttäytyminen
  • Kiroilu
  • Räjähteet
  • Stripparit
  • Väkivalta

Jätämme asioita pois kehittämisessä sen takia, koska emme koe niitä sopivina. Hylkäämme asioita, koska aikuisina se tuottaa meille liikaa vaivaa, tai se ei sovi normiin. Se on kehittäjänä meidän suurimpia esteitä. Löydämme kieltoja ja esteitä valtavat määrät. Mutta samalla jätämme käyttämättä jotain sellaista, mikä saattaisi tehdä muutosta. Oikaisemme helposti.

Kehittämisen askeleet 1.0

Emme osaa arvottaa ja tehdä näkyväksi niitä asioita, jotka ovat meillä hyvin. Meillä on mielettömiä asioita, mutta ne muodostuvat helposti itsestäänselvyyksiksi.

Kehittämistoiminnan seuraava askel – miten viet kehitysideaasi eteenpäin?

Mitä jäi päällimmäisenä mieleen? Mitä nostoja tai ajatuksia?

  • Hyvä fiilis
  • Ei tuhlata energiaa anti-innovaattoreihin, annan heidän olla
  • Kriittinen massa mukaan kehittämiseen – sen jälkeen alkaa tulemaan muita. Niitä, jotka eivät ensimmäisenä uskalla sanoa ensimmäisenä porukan edessä. Tarvitset jonkun avuksi viemään asioita eteenpäin.
  • Huomata oman ajatuksen rajallisuus – riko ja murra omia asenteita, katsetta tekemiseen kauempaa. Yleisin ongelma on raha tai resurssi. Ei rajoiteta omia kehittämisen vaihtoehtoja

Tiistai 4.6. kello 9.00-15.30

  • Palveluinnovaatiot ja uuden kehittäminen osaajien verkostoissa
  • Ajatuksia ja näkökulmia innovaatioista
  • Kehittämisverkostot ja kehittämisen kaava
  • Eteneminen tavoitteeseen – Tuotekehitystöiden sparraus

Mika Kortelainen & Ville Mäkelä, Tamora Oy

 

Ennakkoon

Syvennetään vielä innovaatioihin ja innovaatioajatteluun palveluinnovaatiomiehemme Mika Kortelaisen johdolla. Mika on partnerimme ja Laurean liiketoimintajohtaja. Hän on uudistanut koulutusta ja oppimisen tapaa mm. Living Lab -toimintamallin kautta. Minkälainen on kehittämisen kaava? Minkälaista uuden luomisen kulttuuria ja innovaatioita tavoittelemme? Muun muassa näiden parissa keskustelemme ensi viikon tiistaina Valkean ruusun koululla kello 9.00 alkaen. Iltapäivästä otamme katsauksen tuotekehitystöihin ja sparraamme kokeilujen suhteen toinen toisiamme.

Pieni ennakkopohdinta Mikalta vielä innovaatioihin liittyen.

  1. Minkälaisia innovaatioita olet itse tehnyt?
  2. Miten ne ovat vaikuttaneet asiakkaan elämään?

Ota ajatuksiasi ylös seuraavaan kertaan!

 

Sparraamassa

Näyttökuva 2019-5-29 kello 13.39.09

Ville Mäkelä CV 2019.png