VII Kehittäjä 17.3.

VII Kehittäjä 17.3.2020 – Verkossa

Poikkeuksellisessa epävarmuudessa

IMG_8409.JPG
Huomenta, startataan! Paikalla Ville ja KortelaisMika

Tässä tilanteessa meidän on mahdollista muuttaa toimintamalleja. Tilanne pakottaa siihen. Samaan aikaan ihmiset alkavat miettimään yhdessä tekemistä uudella tavalla.

Varmasti tulee paljon asioita, joissa päätöksiä joudutaan tekemään nopeasti. Mutta se kuuluu ammattilaisuuteen. Nyt on myös hetki, kun meidän on pystyttävä vaihtamaan nopeasti suuntaa ja tekemisen tapaa. Voimmeko viedä kesärekrytoinnit verkkoon? Antaako tämä tilanne uudenlaisille tekijöille uudenlaisia mahdollisuuksia.

Quick and dirty. Nopeasti ja likaisesti. Mitä voimme viedä verkkoon nyt heti? Täydellisyyttä on turha tavoitella, muokataan tekemistä etenemisen mukaan. Nyt on tärkeintä saada palvelut äkkiä toimimaan jollakin tapaa. Löytää uusia reittejä tekemiselle.

Tämä voi vaikuttaa meidän kaikkien osaamiseen ihan uudella tavalla.

Puhumme tänään paljon digitalisaatiosta. Kannattaa tehdä kokeiluja, mutta tehdä kokeiluja näkyväksi. Ideoiden, asioiden ja kehittämisen jakaminen tuleehan uuteen arvoon.

Luovuutta ja kehittämistä

Organisaatioihin kohdistuu muutoksia ja ne johtuvat eri syistä. Kun akuutti tilanne menee ohi, tarvitse,me edelleen kehittämistä. Samaan aikaan tämä on mahdollisuus tehdä jotakin uusiksi, tuottaa palveluja uudella tavalla. Me keksimme kyllä uutta, siitä ei ole kyse. Meillä on kyky siihen. Tässäkään tilanteessa ei kannata tavoitella sitä, että kaikki ihmiset lähtevät mukaan. Eivät lähde.

Dia4.png

Kun puhuimme käyttäjäkeskeisyydestä ja -lähtöisyydestä, tulee voimakkaasti se näkökulma esiin, että nyt asiantuntijuuden käyttäminen on ensiarvoisen tärkeää. Ammattilaisina me pystymme havaitsemaan, mitä juuri tässä hetkessä on hyvä tehdä. Toisaalta nyt on hyvä hetki ottaa ihmisiä mukaan kehittämiseen. Nyt on ns. vapaata resurssia käytettävissä. Ihmiset voivat tulla auttamaan uudella tavalla. Tuoda osaamistaan tueksi uudella tavalla. Kun siis teette kokeiluja, tehkää ne näkyväksi. Verkostot ovat tässä hetkessä kaikki kaikessa.

Dia10.png

Mitä enemmän proaktiivisesti viestimme, sitä helpommaksi se asian itselle tekee. Se rauhoittaa monia ihmisiä. Proaktiivinen viestintä tässä tilanteessa on asia, joka kannattaa ottaa erityiseen tarkasteluun. Jopa sen sanominen, että meillä ei ole tätä päätetty, saattaa rauhoittaa ihmisiä.

Nyt alkaa syntymään varmasti uudenlaisia kumppanuuksia. Yhteistyön rakentaminen uudella tavalla. Mitä kehitysponnisteluja voimme löytää?

Nyt on turha ajatella, että noin emme voi tehdä.  Normaalit reunaehdot ovat siirtyneet sivuun. Tulee mahdollisuus kokeilla uudenlaisia asioita. Nyt on turha ajaa käsijarru päällä. On oleellista lähteä liikkeelle ja tekemään.

Kehittämisen edistämiseen. On aika saada kehittämisaskeleet täytäntöön. Nyt ei ehditä hinkkaamaan jokaista kulmaa valmiiksi, nyt on aika lähteä rohkeasti tekemään. Voi olla, että syntyy uusia osaamisia sen myötä, että lähdemme tekemään.

Radikaaleja asioita ei synny, ellemme lähde tekemään radikaalisti. On tietoisesti lähdettävä ajattelemaan uudella tavalla. Miten esim. kulttuuripalvelut voidaan tuottaa toisella tavalla, kun ihmiset ovat kotona.

Dia18.png

Luovan prosessin vaiheet

Kaikenlainen luovuus on hyvinkin vanha keksintö kaikin puolin.

  1. Valmistautuminen
  2. Ongelman sulatteleminen
  3. Valaistuminen
  4. Arviointi

Dia17.png

Nyt vaiheet vaihtuvat nopeasti toiseen. Samalla työn muutokset alkavat näkymään nopealla tahdilla. Meidän pitää opetella nopeasti uusia tapoja tehdä, nopeasti omaksua uusia asioita. Ammattilaisuudesta säännölliseen uusnoviisiuteen. Samalla meidän on siirryttävä virheettömästi toimivista prosesseista kokeiluportfolioon. Se luo painetta paitsi itsellä ja omaan tekemiseen, myös muille.

Mitä uusia työnteon tapoja olet keksinyt, joilla voitaisiin edistää muidenkin työn tekemistä?

Luovuus vai innovaatiot? Luovuus on abstraktimpi käsite. Luovuuden osalta yksi oleellinen asia on se, että luovuus on kykyä tuottaa uutta, omaperäistä ja toimivaa. Innovatiivisuus taas on kykyä tuottaa ja soveltaa uusia ideoita lisäarvon tuottamiseksi. Innovaatio on pidemmälle vietyä. Ei jumiuduta kehittämisessä siihen, että pitäisi olla uusia tuote. Se voi olla palvelun uusi käyttötapa. Ihmisillä on halua auttaa ja nyt on aikaa. Voi olla, että tässä hetkessä voi hyödyntää organisaation ulkopuolisia ongelmien ratkaisemissa. Voi olla, että he pystyvät ajattelemaan ilman käsijarrua helpommin juuri nyt. Kun opettelemme käyttämään sähköisiä työvälineitä, voisimme samalla käydä keskusteluja kollegojen kanssa kuntakentässä eri puolilla Suomea. Pystymmekö löytämään tämän kaltaista kollegacoachingia? Kun on haasteita ja ongelmia, voiko joku meitä kehittämistoiminnassa tukea?

Dia20.png

Dia21.png

Innovaatiotoiminnalle on vaihtoehtoja. Kaikkea ei tarvitse keksiä itse.

Kopiointi tavaksi. Nyt on se hetki, kun kannattaa kopioida ja muokata toisten toimintatapoja. Liittää vanhoja toimintatapoja uuteen alueeseen. Nyt ei kannata olla vanhakantainen siinä, etteikö toisen alan toimintatapoja voisi hyödyntää meillä. Ei ole aika hävetä kopioimista.

Dia23.png

TEHTÄVÄ:

  • Miettikää ruokatauolla ideoita kaverille. Mikä voisi helpottaa toimintaa tai tuoda tehokkuutta. Älä mieti omaa toimintaa, mieti toisen sektoria. Tai mitä teiltä voisi kopioida
  • Mikä on tulossa, on varasto-ohjelma, joka tulee kaikille käyttöön. Käyttökoulutus sen käyttöönottoon. Se helpottaa toimipisteissä. Näillä näkymin minun on järjestettävä se etänä. Jos sen tekee verkon yli, on se helppo nauhoittaa. Samalla se sellainen, johon on helppo palata.
  • Kaikki mikä ei ole akuuttia, ajetaan alas. Jokainen miettii tahollaan asioita. Tuntuu, että yhteydenottoja on tullut vähemmän. Miten järjestän vastaanoton? Se on kysymys, joka pohdituttaa tällä hetkellä.
  • Itselläni tuli mieleen, että meillä tulisi olla kaupungin sivuilla apunappula. Olen neljän seinän sisällä – voitko auttaa? Toisaalta se voisi olla myös sellainen, että miten ihmiset voisivat osallistua auttamiseen. Kaupungin sivuilla on ollut apunappula tiettyyn segmenttiin, mutta voisiko se olla sellainen, joka ei varsinaisesti kohdistu jollekin?
  • Omaisten yhteydenpitoon meillä liittynee kehittämisen haasteet.
  • Päiväkodit, koulut. Niiden jäljellä oleva toiminta keskitettäisiin vain muutamaan yksikköön. Silloin saataisiin henkilöstö tehokkaampaan käyttöön. Teknisen puolen heppuja on vaikea saada etätöihin, siinä tapauksessa voitaisiin tehdä pikkujuttuja tyhjillään olevissa kiinteistöissä. Tämä antaa mahdollisuuden tehdä.
  • Chat-toiminta. Asiakaspalvelu on monilla chateissa. Voisiko olla toteutettavissa myös kaupungin sivuilla? Meillä tulee kysymyksiä siitä, että jatkuuko esim. kurssit.
  • Itselle tuli mieleen, että näytän elokuvia kahvitiloissa ja taukotiloissa. Meillä on aktiivisia kulttuuritoimijoita. Laitan viestin, että nyt on aika saada näkyvyyttä, ottakaa yhteyttä. Aktivoidaan ulkopuolisia tuottamaan asioita. Samalla tuoda itseään tunnetuksi.
  • Mielenteveyspalveluiden puolelle ideoita. Netissä itseapujuttuja. Asiakas voisi itse arvioida minkälaista apua tarvitsisi. Samalla voisi löytää itseapuohjeita. Etenkin nyt, kun monet ovat neljän seinän sisällä. Saavat ajatuksia pois omasta ahdistuksesta. Ennakointi ja proaktiivisuus. Kuulluksi tuleminen auttaa pitkälle.
  • Olemme juuri tästä asiasta puhuneet. Ihmiset kaipaavat sosiaalista kanssakäymistä. Keinoja varmasti tarvitaan.

Asiakaskokemus ja se pieni extra asiakkaalle

Kun kehitämme kriittiseen hetkeen palveluita, miltä ne näyttävät asiakkaan suuntaan? Asiakas on joustavampi tässä kohdassa. Innovaatiot vaativat sen, että meillä on asiakasymmärrys taustalla. Case kiinalaiset sairaanhoitajat. He eivät osta tutkintoa, he ostavat hyvää elämää. Mitä lopulta tarjoamme asiakkaalle? Ymmärrämmekö sitä, mitä asiakas lopulta haluaa? Asiakaskokemus on laajempaa kuin palvelun käyttö.

Dia26.png

 

Tarjooma vs. asiakkuustarjooma. Asiakkuustarjoomassa on mukana vanhempainvartit, luokkaretket. Tarjooma on se peruspaketti palvelusta, asiakkuustarjooma on se kaikki extra sen päälle. Miten asiakas kokee palvelun tai tuotteen? Miten sitä voidaan laajentaa? Miten teemme pikkuisen enemmän uusissa olosuhteissa esimerkiksi digikokoontumisen suhteen? Mikä on se yksilöllinen yhteys jonka rakennamme palveluissa?

Voimmeko ottaa asiakaskokemuksesta hyviä asioita muilta toimialoilta vai emme? Asiakaskokemus on asiakkaan asettama kriteeri.

Miten asiakaskokemusta voisi tarkastella? Tunne, tieto, teot. Jos asiakkaan kohtaamista miettii, miten siellä näkyvät tunne, tieto ja teot -näkökulmat? Mitkä asiat herättävät positiivista tunnetta? Mikä tuo tietoa asiakkaalle erilaisessa vaiheessa? Entä mitkä näkyy tekoina asiakkaille? Kun kehitämme uusia palveluita, on hyvä tarkastella asioita noista kolmesta näkökulmasta.

Dia32.png

Dia28.png

Dia29.png

Dia30.png

Dia34.png

Jos oikeasti kehitämme palvelua, on meidän mentävä yksityiskohtiin.

Havannoi asiakaskokemusta useasta eri näkökulmasta

Dia35.png

Dia36.png

Erilaisia muutoksia

Mitä tapahtuu äkillisessä muutoksessa esim. digitalisaation osalta? Se vaatii nopeampia toimia. Mikä hyvä puoli siinä on? Ihmiset ovat valmiimpia. He vastustavat vähemmän muutosta. Nyt on paikka kokeilla.

8 x 8 -menetelmä

Dia52.png

Kolme kehittämiskokonaisuutta ja työskentely niiden ympärillä, mitä voimme ratkaista juuri tässä hetkessä:

Kotikuntoutus:

  • Sitä ei tällä hetkellä ole. Meillä on kaksi fyssaria, ei kolmatta. Miten muuten voisimme sitä toteuttaa kuin henkilöllä?
  • Digitaaliset jumppavideot.
  • Ystäväpalvelut. Ei välttämättä mukana ainoastaan kotihoidon hoitajat, vaan otetaan ihmisiä mukaan laajemmin. Eikä kuntoutus ole ainoastaan fyysistä, se voi olla myös henkistä kuntoutusta.
  • Työkalun avulla laajemmin ajattelua. Työkalu auttaa siihen, että ideat eivät unohdu, se auttaa jäsentelemään omaa ajattelua

Vanhuspalvelut:

  • Digipalvelut haasteena. Työssä olisi hyvä olla puhelimet ja älylaitteet käytössä. Whatsappin ja sähköpostin hyödyntäminen. Tabletilla skype-yhteyden pitäminen. Myös periscope-yhteydet livestreaminä.
  • Canva tiedottamisessa.
  • Viikosta tietty digiaika, jolloin tulisi asioita tehtyä.

Varhaiskasvatus ja palautteen kerääminen:

  • Jokakeväisten vasukeskustelujen päätteeksi. Sekä monivalintoja että vapaata tekstiä.
  • Toinen vaihtoehto olisi, että palaute olisi päikyn kautta
  • Yksi vaihtoehto anonyymi palaute

 

Dia56.png

Dia57.png

Mitä vien omaan työhöni? Vinkit muille & tuntemukset

  • 8×8-menetelmä. Eri kulmista asioiden tarkastelu. Digitalisaation mahdollisuudet ovat rajattomat. Keskeytyksiä tulee, kun on täällä työmaalla. Lähipäivinä pystyy paremmin keskittymään ehkä. Toisaalta puolensa kaikella. Mitä jos olisi ollut kotona, olisiko ollut erilaista? Overall, tämä oli hieno kokemus.
  • Kommentit kotikoneelta. Olen tykännyt tästä opiskelutavasta valtavasti. Kun aloitimme jakamaan ryhmiä, Zoom on siinä jäsennellympi.
  • On ollut mielenkiintoinen päivä. Digin käytön lisääminen omassa työssä ja sen opettelu. Whatsapp-puheluiden mahdollistaminen läheisten ja vanhuksien kesken. Samoin elokuvien näyttö.
  • Kannustusta digiin ja etätyöhön. Tämä osui naulan kantaan.
  • Tosi hyvä päivä. Kotonta olen tehnyt. Mitä otan mukaan? Materiaalin tuottoa. Varhaiskasvatuksen puolelle otetaan nappula-juttu käyttöön.
  • Vuorovaikutus teidän välillä tuo joustavuutta. Tämä on ollut tosi luonteva ja antoisa päivä. Asiakaskokemus ja digin hyödyntäminen.
  • Kotonta olen ollut kuuntelemassa, jäi oikein hyvät fiilikset. Tullut ideoita. Toisten auttaminen. Nyt todellinen heittäytyminen testataan. Tämä on ollut luontevaa. Rytmitys on tuntunut tosi hyvältä.
  • Kiva päivä ollut. Ryhmää toki kaipaan. Siinä on aina oma juttunsa kun kokoonnutaan. Käyn heti sen kimppuun miten läheiset ja vanhukset voivat pitää yhteyttä. Tietyn positiivisuuden säilyttäminen.
  • Ollut mielenkiintoinen päivä ja uudenlainen kokemus. Samoja ajatuksia kuin Tiinalla. Digin käyttö rohkeammin.

Tiistai 17.3. kello 9-15.30 – Kehittäjän mieli ja kehittämisen välineet

Kello 9 Huomenta, startataan!

  • Kehittäjän mieli ja kehittämisen välineet – kokeilut & kehittäminen jatkuvaksi toimintamalliksi
  • Kehittäminen & kehittäminen neljästä näkökulmasta: oma organisaatio | asiakkaat | tuottavuus | oma kehittyminen
  • Luovuutta ja kehittämistä voi myös opetella – Omien & Ikaalisten kehittämisen työkalujen rakentaminen

Mika Kortelainen & Ville Mäkelä, Tamora Oy

Kello 15.30 Seuraavaan kertaan!

Ennakkoon

Ikaalisten kaupungin strategiset valinnat ovat elinvoima, hyvinvointi sekä kokeilut ja kehittäminen. Kehittäjiä on koulutettu systemaattisesti usean vuoden ajan. Ikaalisissa uskotaan siihen, että kehittäminen kuuluu kaikille, ja että kehittämisellä saadaan asioita aikaan.

TEHTÄVÄ: Jos kehittäminen halutaan jatkuvaksi toimintamalliksi, vaatii se pitkäjänteisyyttä ja sitkeyttä. Kortelainen kysyykin videolla:

  1. Minkälaisia tukitoimenpiteitä Sinä olet kehittänyt tueksesi, jotta jaksat viedä kehittämistoimenpiteet ja muutokset läpi?
  2. Onko sinulla tukenasi kehittämisen välineitä tai työkaluja, joita haluat jakaa muillekin?

Sparraamassa

Mika Kortelainen CV.png

Ville Mäkelä CV 2019.png